Make your own free website on Tripod.com

Sembelit
Up Lepas Bersalin Sembelit

Home
Up

Saya nak bagi satu lagi petua kat orang perempuan yang baru bersalin. Dia ni lepas besalin pelbagai penyakit datang. Sudahlah masa bersalin sakit bagai nak rak dah bersalin pun dapat penyakit juga. Masalah orang perempuan lepas bersalin ialah nak buang air besar atau orang kata sembelit. Cara nak megatasinya tapi  kena cuba baru tau

Cara-cara:-

1. Cari pucuk daun gelengang sebayak 4-5 helai. Saya percaya anda  mesti tahu daun tu sebab ia selalu gunakan semasa orang perempuan dalam pantang.

2. Apabila  masak nasi bila nasi dah dekat nak kering masukan daun gelenggang tadi dalam periuk nasi dan biar kan sehingga daun itu layu.

3. Selepas nasi tu dah masak ,seduk akan daun gelenggang tadi bersama nasi kemudian   hendak lah memakannya bersama nasi tadi.

Dengan cara ini saya yakin sembelit anda akan hilang.